2001: A Space Odyssey

Boekontwerp gebaseerd op het filmscript 2001: A Space Odyssey, waar ‘evolutie’ het uitgangspunt is in het ontwerp. 2001: A Space Odyssey is een zelf geïnitieerd project.

Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey Robbert-de-Groot_2001:-A-Space-Odyssey

 

 

2 0 0 1 :   A   S P A C E   O D Y S S E Y

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Met een sprong in de film wordt vier miljoen jaar later een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000 die later in de film de mensheid weer ‘overneemt’.

Evolutie is dus het algemene thema in de film 2001: A Space Odyssey. Met dat idee heb ik van het bestaande filmscript een vertaalslag gemaakt naar een typografisch boek. Het lettertype de Thesis (ontworpen door Lucas de Groot) met een grote verscheidenheid aan letters binnen die zelfde letterfamilie is gebruikt in het boekontwerp. Je zou kunnen zeggen dat het lettertype zelf een hele evolutie heeft ondergaan.

Het boek wordt langzaam overgenomen door supercomputer HAL-9000 waardoor de tekst in het boek langzaam onleesbaar wordt. Daarna begint de film (en het boek) weer opnieuw bij ‘de apen’ wat ik benadruk in de typografie en de boekomslag van nagebootst apenvacht. Op deze manier begint het boek bij ‘de apen’ en eindigt het daar ook weer. Het laat beleven, in plaats van alleen maar lezen.

Het lettertype Thesis bestaat uit de volgende familie: Thesis, Thesis Mix, Thesis Mix Mono, Thesis Sans, Thesis Sans Mono, Thesis Sans Typewriter

– – – – – – – – – – –

jaar: 2011
opdrachtgever: zelf geïnitieerd
formaat: 210 x 148 mm
pagina’s: 311
boekomslag: Apenvacht (nagebootst)
print: IVA Groep bv
bindwerk: IVA Groep bv

  • t +31 (0)6 16361147

    info@robbertdegroot.nl

    Van Nideckstraat 18a1,

    3039 TM Rotterdam (NL)

  • Volg mij op Facebook voor ontwerpprocessen, nieuws en sneak-peeks! –––––––––––––––––––––––
  • Korte kennismaking

    Robbert de Groot | Grafisch ontwerper, AANGENAAM! Opgericht in 2012 door Robbert de Groot (Dordrecht, 1988). Vanuit Rotterdam werk ik zowel aan culturele als aan commerciële opdrachten. Mijn werk bestaat uit het ontwerpen van huisstijlen/identiteiten, strategische campagnes, boeken, affiches, flyers, folders, brochures, websites en andersoortige publicaties.
  • Mijn werk karakteriseert zich door heldere concepten, eigenwijze- strategische- en functionele ontwerpen. Een simpel -maar doordacht- concept vormt de basis van een sterk, verrassend, relevant, prikkelend maar vooral bijzonder ontwerp zonder poespas. De papierkeuze, bind- en vouwwijze, typografie en details krijgen extra aandacht.
  • In het écht kennis maken voor een oriënterend gesprek? Heeft u een idee of wilt u werk zien? Neem contact op. Ik ben benieuwd naar uw verhaal! De koffie zal klaar staan! –––––––––––––––––––––––
  • Actueel

    Momenteel ben ik volop bezig aan spannende projecten! Ik werk aan een compleet huisstijl-pakket voor Euro Radar (grondonderzoek). Voor een oud bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam (waar nieuw leven in geblazen wordt d.m.v. renovatie en nieuwbouw) mag ik de nieuwe overkoepelende huisstijl maken. Ook voor de Rotterdamse tekstschrijver/journalist Najat Chaatouf mag ik haar identiteit ontwerpen! En als laatste werken we aan plattegronden van verschillende schepen voor Falck Rotterdam (Maasvlakte). –––––––––––––––––––––––