Museum Slager — Identiteit / tentoonstellingscampagne Hoe bestaat het

Ontwerp van nieuwe identiteit Museum Slager (inclusief logo) en tentoonstellingscampagne Hoe bestaat het (plus het tentoonstellingsontwerp) met een beperkt budget. Dit naar aanleiding van het 200-jarig bestaan van de kunstacademie AKV|St.Joost in ’s Hertogenbosch. In deze rol was ik deelnemer van de groepstentoonstelling. De kunstenaarsfamilie Slager heeft in de geschiedenis van de kunstacademie een belangrijke rol gespeeld. i.o.v. Museum Slager (’s Hertogenbosch), Galerie Mieke van Schaijk.

Logo-MuseumSlager-Robbert-de-Groot1
Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het

Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het1 P1050174_650px P1050174_650px Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het

 

Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het MuseumSlager-RobbertdeGroot Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het Robbert-de-Groot_Museum-Slager_Hoe-Bestaat-Het_3

 

 

HUISSTIJL MUSEUM SLAGER EN
CAMPAGNE HOE BESTAAT HET

Op 20 oktober 2012 opende de tentoonstelling Hoe bestaat het in Museum Slager, Den Bosch (museum kunstenaarsfamilie). De makers van de tentoonstelling Mieke van Schaijk en Rolf Engelen herinterpreteren de historische context onder de noemer: herschikken van de collectie.

Ontwerp logo
De herhaling van de familienaam in het logo maakt bewust dat het gaat om 3 generaties Slager, maar in hoeverre echoot de ene generatie de andere? Het verschil in dikte van de letters is vrij voor invulling: het kan gaan over waardebepaling, het verdwijnen van onderlingen (stijl)verhoudingen. Ik heb het dan over stijlontwikkeling binnen de schildersfamilie: van een solide realistische opvatting naar een lichtere, meer impressionistische, benadering. De vraag is of Museum Slager dit logo gaat hanteren of vasthoudt aan het vertrouwde vignet.

Ontwerp uitnodigingen
In de tentoonstelling Hoe bestaat het en in het ontwerp van de uitnodiging spelen de opvattingen van kunstenaar Krijn Giezen (1939 – 2011) een grote rol. Het ambachtelijke en de ‘low-tech gedachtes’ van Krijn Giezen zijn goed terug te zien in de uitnodiging. De uitnodigingen (vouwposters) bestaan uit verschillende soorten gekleurd A3-papier en zijn ‘gewoon’ geprint (met opzet niet gedrukt) op goedkoop gekleurd papier. Tegelijkertijd zijn het ook posters die opgehangen kunnen worden.

Ontwerp brochure
Voor de tentoonstelling heb ik een tentoonstellingbrochure ontworpen met daarin de werken inclusief de bijschriften wat werkt als een soort ‘landkaart’ die je helpt navigeren door het museum. Elke zaal is verschillend qua werk en is daarom vertaald in een losse kaart. Vanuit conceptueel oogpunt was het contrast tussen de kunstenaars erg belangrijk. Dit heb ik vertaald in de papierkeuze. Ik heb gekozen voor een combinatie van Olin Smooth White (gestreken papier met zijdezacht oppervlak) en Biotop Crème (ruwer ongestreken papier) met een natuurlijke uitstraling. Onder de werken hangen geen bijschriften, om te voorkomen dat men eerst een bijschrift leest, i.p.v. eerst het werk ervaart.

–––––––––––

jaar: 2012
opdrachtgever(s): Museum Slager, Den Bosch/Galerie Mieke van Schaijk
initiatief tentoonstelling: Mieke van Schaijk en Rolf Engelen i.s.m.
met kunstenaars Derk Thijs, Frank Mandersloot, Paul Goede en meer.
tentoonstelling Hoe bestaat het: 20 okt – 03 dec 2012
formaat uitnodigingen: A3 (uitgevouwen)
oplage uitnodigingen: 800
print uitnodigingen: IVA Groep/techniek: Xerox

formaat brochure: 210 x 297 mm
aantal kaarten brochure: 9
papier omslag brochure: 250 gr. Olin Smooth
papier kaarten brochure: 300 gr. Biotop
oplage brochure: 250 (NL)
print brochure: IVA Groep/techniek: Xerox

Ontworpen items: logo, vouwposters/uitnodigingen, digitale uitnodigingen, tentoonstellingbrochure,
tentoonstellingstypografie, buttons (60), persbericht en e-mailing.

→ www.museum-slager.nl
www.galeriemiekevanschaijk.nl

 

  • t +31 (0)6 16361147

    info@robbertdegroot.nl

    Van Nideckstraat 18a1,

    3039 TM Rotterdam (NL)

  • Volg mij op Facebook voor ontwerpprocessen, nieuws en sneak-peeks! –––––––––––––––––––––––
  • Korte kennismaking

    Robbert de Groot | Grafisch ontwerper, AANGENAAM! Opgericht in 2012 door Robbert de Groot (Dordrecht, 1988). Vanuit Rotterdam werk ik zowel aan culturele als aan commerciële opdrachten. Mijn werk bestaat uit het ontwerpen van huisstijlen/identiteiten, strategische campagnes, boeken, affiches, flyers, folders, brochures, websites en andersoortige publicaties.
  • Mijn werk karakteriseert zich door heldere concepten, eigenwijze- strategische- en functionele ontwerpen. Een simpel -maar doordacht- concept vormt de basis van een sterk, verrassend, relevant, prikkelend maar vooral bijzonder ontwerp zonder poespas. De papierkeuze, bind- en vouwwijze, typografie en details krijgen extra aandacht.
  • In het écht kennis maken voor een oriënterend gesprek? Heeft u een idee of wilt u werk zien? Neem contact op. Ik ben benieuwd naar uw verhaal! De koffie zal klaar staan! –––––––––––––––––––––––
  • Actueel

    Momenteel ben ik volop bezig aan spannende projecten! Ik werk aan een compleet huisstijl-pakket voor Euro Radar (grondonderzoek). Voor een oud bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam (waar nieuw leven in geblazen wordt d.m.v. renovatie en nieuwbouw) mag ik de nieuwe overkoepelende huisstijl maken. Ook voor de Rotterdamse tekstschrijver/journalist Najat Chaatouf mag ik haar identiteit ontwerpen! En als laatste werken we aan plattegronden van verschillende schepen voor Falck Rotterdam (Maasvlakte). –––––––––––––––––––––––