Ik ben Robbert de Groot (1988), een analytische en creatieve grafisch ontwerper met een gedurfde kijk op design. Bezeten van het ontwerpvak, branding & identiteiten en de invloed ervan. Gevestigd in Dordrecht en gevormd als ontwerper in Rotterdam. Afgestudeerd in 2012 aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam en sindsdien werkzaam als ontwerper in verschillende vormen: zelfstandig grafisch ontwerper, senior grafisch ontwerper bij een branding agency en freelancer bij diverse ontwerp-/communicatiebureaus.
In dialoog met opdrachtgevers maak ik opmerkelijk en relevant werk dat mensen met elkaar verbindt. Helder en krachtig in vormtaal met extra aandacht voor typografie, kleur en materiaal. Functioneel en doordacht, waar een kloppend verhaal achter zit en doordringt tot de kern. Analyse en eenvoud in idee zijn de belangrijkste vertrekpunten van mijn ontwerpproces. Ze leggen de basis van karakteristieke, onderscheidende en verrassende ontwerpen die je publiek bereiken én blijven hangen. Dat iedere oplossing ook ‘mooi’ moet zijn is vanzelfsprekend.
Graag word ik zo vroeg mogelijk betrokken bij een project, als alles nog bedacht moet worden. Ik stel mijzelf niet op als alleen ontwerper van informatie, ik fungeer ook als redacteur en regisseur van communicatie. Ik ben erg nieuwsgierig naar je wereld en die van je doelgroep. Wat beweegt je? Waar draait het nou écht om? Wat en wie wil je bereiken? Is dit de juiste manier? Hoe beter ik je begrijp, hoe beter de visuele vertaalslag en oplossing. Waar nodig betrek ik externe specialisten, alles in dienst van het project.
Mijn creatieve studio aan huis, gelegen rondom het centrum van Dordrecht, is niet groot maar wél inspirerend, informeel en laagdrempelig. Vanuit hier werk ik door heel het land en daarbuiten. Ik beschouw deze ruimte niet als alleen de plek waar ik zelf creëer, maar ook als de plek waar ik kan samenwerken en ideeën kan delen met opdrachtgevers en creatieve partners.
Ik ben er niet voor iedereen. Wél voor merken die naar een hoger niveau willen, toekomstbestendig willen zijn, onderscheidend van de massa durven zijn en het liefst ook bijdragen aan een betere wereld waarin de mens en planeet centraal staan. Dit kunnen zowel start-ups, (semi)overheden, commerciële merken, culturele en sociale organisaties zijn. Een langdurige en duurzame relatie opbouwen vind ik belangrijk, maar een eenmalig project kan net zo effectief zijn.