Politicitaal

Politicitaal is een zelf geïnitieerd project wat een interessant onderzoek toont naar de taal die Nederlandse politici hanteren op Twitter. Wat is eigenlijk de letterlijke betekenis van die woorden en leestekens? En in hoeverre worden wij burgers er door beïnvloed?

Politicitaal_Robbert-de-Groot_I-Mac

 

Politicitaal_Robbert-de-Groot_1 Politicitaal_Robbert-de-Groot_2 Politicitaal_Robbert-de-Groot_3 Politicitaal_Robbert-de-Groot_4 Politicitaal_Robbert-de-Groot_5 Politicitaal_Robbert-de-Groot_6 Politicitaal_Robbert-de-Groot_7 Politicitaal_Robbert-de-Groot_8

 

WEBSITE-ONTWERP POLITICITAAL

In Politicitaal kunnen steeds 3 politici vergeleken worden met behulp van zoekopdrachten. Er kan specifiek gezocht worden op politici en op taal. Wanneer er gezocht wordt op politici komen leestekens of volledige woorden die het vaakst gebruikt zijn automatisch bovenaan de website te staan. Geert Wilders gebruikt bijvoorbeeld erg veel uitroeptekens in zijn Tweets.

Specifiek zoeken op leestekens en volledige woorden in tweets is ook een optie. Wanneer je zoekt op bijvoorbeeld een vraagteken (?) worden die zoekresultaten automatisch gekoppeld aan een politicus. De politicus met de meeste zoekresultaten komt bovenaan de website te staan. Met de letterlijke betekenis van die opgezochte leestekens of woorden
wordt je direct geconfronteerd zodat je een goed beeld krijgt wat er eigenlijk gezegd wordt.

Ook is er een optie om een overzicht van alle tweets van 3 gekozen politici op een rijtje te zetten en te vergelijken. De website refereert naar het analoge woordenboek en is gebaseerd is op bestaande Twitter-berichten.

–––––––––––

jaar: 2011
medium: website
opdrachtgever: zelf geinitieerd

  • t +31 (0)6 16361147

    info@robbertdegroot.nl

    Van Nideckstraat 18a1,

    3039 TM Rotterdam (NL)

  • Volg mij op Facebook voor ontwerpprocessen, nieuws en sneak-peeks! –––––––––––––––––––––––
  • Korte kennismaking

    Robbert de Groot | Grafisch ontwerper, AANGENAAM! Opgericht in 2012 door Robbert de Groot (Dordrecht, 1988). Vanuit Rotterdam werk ik zowel aan culturele als aan commerciële opdrachten. Mijn werk bestaat uit het ontwerpen van huisstijlen/identiteiten, strategische campagnes, boeken, affiches, flyers, folders, brochures, websites en andersoortige publicaties.
  • Mijn werk karakteriseert zich door heldere concepten, eigenwijze- strategische- en functionele ontwerpen. Een simpel -maar doordacht- concept vormt de basis van een sterk, verrassend, relevant, prikkelend maar vooral bijzonder ontwerp zonder poespas. De papierkeuze, bind- en vouwwijze, typografie en details krijgen extra aandacht.
  • In het écht kennis maken voor een oriënterend gesprek? Heeft u een idee of wilt u werk zien? Neem contact op. Ik ben benieuwd naar uw verhaal! De koffie zal klaar staan! –––––––––––––––––––––––
  • Actueel

    Momenteel ben ik volop bezig aan spannende projecten! Ik werk aan een compleet huisstijl-pakket voor Euro Radar (grondonderzoek). Voor een oud bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam (waar nieuw leven in geblazen wordt d.m.v. renovatie en nieuwbouw) mag ik de nieuwe overkoepelende huisstijl maken. Ook voor de Rotterdamse tekstschrijver/journalist Najat Chaatouf mag ik haar identiteit ontwerpen! En als laatste werken we aan plattegronden van verschillende schepen voor Falck Rotterdam (Maasvlakte). –––––––––––––––––––––––