Stichting Dordttalk en Wim van Pelt + Robbert de Groot

Catalogus
Arie Wols: Excentrieke einzelgänger

Branche:
Kunst en cultuur

Communicatiemiddel:
Catalogus

Oplage:
250

Druk:
Drukkerij RAD, Dordrecht

Introductie

Twintig jaar na kunstenaar Arie Wols zijn dood in 1998 stond het leeuwendeel van zijn omvangrijke oeuvre verscholen op de bovenverdieping van een historisch pand in het centrum van Dordrecht. Zwijndrechtenaar Wim van Pelt kocht de complete collectie van zo’n 1500 schilderijen, 3000 tekeningen, schetsen, lino’s, litho’s en etsen. Arie Wols was niet bekend bij het grote publiek en het promoten en verkopen van zijn werk was niet zijn sterkste kant. Hij blijkt achteraf ontzettend veel geproduceerd en geëxperimenteerd te hebben. Het was een intrigerende kunstenaar, die uitblonk in veelzijdigheid en zelfspot. Tijd voor een eerste tentoonstelling met een bijbehorende catalogus.

Vraag

Geef Arie Wols - in 2019 - een podium die hij nooit heeft gehad. Zorg voor een catalogus die bij de tentoonstelling hoort maar ook op zichzelf staat. Door een klein budget kon het geen grote of luxe catalogus worden waarin we al zijn werk kunnen opnemen. Hier zat de uitdaging.

Oplossing

Waar stond Arie Wols voor? Wat was er uniek aan zijn werk? Ik hielp de beheerders van de collectie met het op tafel krijgen van de essentie van Arie Wols en zijn werk. Ik kwam tot de conclusie dat de catalogus moest gaan over zijn excentrieke karakter en dat er ingezet moest worden op ontdekken en nieuwsgierigheid opwekken. Dit heldere uitgangspunt bepaalde het totaalconcept en hoe de catalogus eruit kwam te zien. Voor het omslag gebruikte ik een beeldbepalend zelfportret. Ik zoom daar letterlijk in op het werk, alsof ik hem wil onderzoeken. Zo ontstaat er een fascinerend beeld, wat nieuwsgierigheid opwekt. Het omslag bevat bewust geen titel. Dit werkt verrassend en heeft een mysterieus karakter. Bijna alle titels van de werken die worden uitgelicht zijn onbekend. Door bij elk uitgelicht werk als bijschrift ‘geen titel’ te toe te voegen wordt het mysterie alsmaar groter. Het lettertype is eigenzinnig, net even anders dan het gemiddelde lettertype. Net als Arie Wols.

Ik koos ervoor om niet de complete collectie te tonen als miniatuur (wat vaak bij een catalogus het geval is), maar om 25 bepalende werken onder de aandacht te brengen en ze per pagina een eigen podium te geven. Achterin de catalogus is er wel een opsomming gemaakt van een selectie van zijn werk, in miniatuurvorm weliswaar. Dit is in verhouding een kleine selectie, maar oogt als veel. Dit is om de veelheid aan te geven en te vertellen dat er veel werken niet opgenomen zijn. Ook dit wekt nieuwsgierigheid op.

De basis van de publicatie is geprint op wit gecoat papier. Om onderscheid aan te brengen in de verschillende soorten werken zijn de grafische werken geprint op ongestreken romanpapier in de kleur crème.

Resultaat

Een prikkelende catalogus die een glimp laat zien van de complete collectie en bevat een onbekend einde. Het wekt nieuwsgierigheid op in mensen en het zet aan tot ontdekken.

De tentoonstelling ‘Arie Wols, excentrieke einzelgänger’ is vanaf 12 april tot 30 juni 2019 te ontdekken in Swinhove Zwijndrecht. Vanaf 4 januari 2020 tot 23 februari is het te zien in WG Galerie in Dordrecht.

Voor een kunstproduct van onze stichting ontwierp Robbert de prachtige catalogus. Het snelle schakelen, actief meedenken en net dat stapje extra zetten, maakt hem tot een heel fijne vormgever en samenwerkingspartner.

– Gertjan Kleinpaste
Stichting Dordttalk / Programmamaker en event-coördinator

Deel dit project met een vriend, kennis of collega

Ik vertel je graag meer over dit project!