Bistro ’t Bloemendaeltje + Robbert de Groot

Huisstijl
Bistro ʼt Bloemendaeltje

Branche:
Horeca

Communicatiemiddel(en):
Logo, pay-off (i.s.m. Martijn Lankveld), 2 verschillende visitekaartjes, briefpapier, menukaart, raambelettering, huisstijlhandboek en een nieuwe website (landingspagina)

Introductie

Bistro ʼt Bloemendaeltje is een bistro voor Dutch Cuisine (Nederlandse keuken) net buiten hartje centrum van Amersfoort. Het is een kleine bistro in het midden-hoog segment, met een kleine kaart, van twee tot acht gangen. Plantaardig eten speelt de hoofdrol. Tijd om deze start-up (2019) regionaal op de kaart te zetten.

Vraag

Zorg voor een stevige en onderscheidende positionering door het creëren van een passende huisstijl. Ontwikkel een identiteit waarbij de kern van Bistro ʼt Bloemendaeltje tot uiting komt en ontwerp een logo die dit in de eenvoudigste vorm visualiseert.

logo ontwerp bistro 't bloemendealtje dordrecht
close-up visitekaartjes design bistro 't bloemendealtje
visitekaartjes ontwerp bistro 't bloemendealtje
huisstijl ontwerp bistro 't bloemendealtje
bistro 't bloemendealtje huisstijl
close-up bistro 't bloemendealtje huisstijl
Oplossing

Waar sta je voor? Waarom doe je wat je doet? Ik hielp Bistro ʼt Bloemendaeltje met het aanscherpen van de vraag en waar de huisstijl over moest gaan. Samen met de bistro bepaalden we de essentie van het bedrijf: ‘plantaardig, bescheiden in vlees’. Ze zijn eigentijds maar ook klassiek. Dit is Bistro ‘t Bloemendaeltje. Deze kern bepaalt ook gelijk wat de huisstijl moet communiceren. Vanwege de ligging van Bistro ʼt Bloemendaeltje is een ijzersterke, herkenbare identiteit noodzakelijk. Met dit in het achterhoofd heb ik een sterk beeldmerk ontworpen: het monogram. Het monogram bestaat uit twee hoofdletters B. Er zijn 2 blaadjes verwerkt in de twee B’s, refererend aan plantaardig. Het lettertype van het logo is eigentijds en bevat alleen onderkast letters (kleine letters), het zorgt voor laagdrempeligheid in contrast met de klassieke kleuren goud en donkergroen.

Het papier als materiaal is letterlijk een belangrijke drager van de huisstijl. De kleur crème geeft een warm gevoel en werkt uitnodigend. Het ‘natuurgevoel’ wordt ook benadrukt wat de bistro belangrijk vind. De bistro staat voor verrassende smaken en structuren. Het gekozen papier voor de visitekaartjes zorgen daarom ook voor een tastbare structuur. Het is papier met een hoge gevoelswaarde.

‘Plantaardig en bescheiden in vlees’. Er zijn twee positieve karaktereigenschappen in de pay-off verwerkt: plantAARDIG en BESCHEIDEN in vlees. Het geeft de pay-off een mentale lading. De essentie van de bistro wordt kort en bondig gecommuniceerd. Het zegt waar het bedrijf voor staat. Het zorgt tevens ook voor herkenbaarheid en naamsbekendheid.

website ontwerp bistro 't bloemendealtje dordrecht
Resultaat

De huisstijl verbeeldt waar de bistro voor staat: eigentijds maar ook klassiek, plantaardig en bescheiden in vlees. Het weerspiegelt de persoonlijkheid van de bistro: levendig, verrassend, empathisch en gastvrij. Maar ook onderscheidend en herkenbaar.

Deel dit project met een vriend, kennis of collega

Robbert de Groot Grafisch ontwerper

Ik vertel je graag meer over dit project!