Lacet Niederrhein + Robbert de Groot

Huisstijl restyling voor de grootste chaletbouwer van Duitsland

Branche
Stacaravan en chaletbouw

Communicatiemiddel(en)
Visuele identiteit, brochures, pay-off, posters, vlaggen, banners, prijskaarten, typeplaatje, auto-ontwerp, kantoor-raamstickers, logo Casand en een huisstijlhandleiding.

Introductie

Lacet is al 25 jaar hét adres voor nieuwe, gebruikte en op maat gemaakte stacaravans en chalets in Duitsland en Nederland. Lacet was al een sterk merk maar had het gevoel dat er meer uit het merk gehaald kon worden en wilde zich meer onderscheiden. Ik verzorgde de hele herontwikkeling van de huisstijl. Van de merkpersoonlijkheid tot aan de uitwerking in de huisstijl.

Logo ontwerp Lacet
Vraag

Herontwikkel de bestaande huisstijl en zorg ervoor dat we ons onderscheiden van de concurrentie.

Oplossing

In een ‘Wat-maakt-jouw-uniek-sessie’ met de organisatie hielp ik Lacet de merkpersoonlijkheid op tafel te krijgen. Daarnaast bedachten we opnieuw waar het merk voor staat. Ik adviseerde Lacet zich minder te richten op het aanbod maar juist het bedrijfskarakter te benadrukken. Lacet is een echt familiebedrijf.

Familiegevoel, menselijkheid, laagdrempeligheid, vakantiegevoel en kwaliteit staan hoog in het vaandel. Op die basis ontwikkelde ik een nieuwe krachtige stijl die aansluit bij het zakelijke DNA van Lacet: herkenbare beelden- en vormentaal, nieuwe lettertypen, een nieuw kleurenpalet en passende tone of voice.

Deze nieuwe identiteit vertaalde ik in verschillende communicatie-middelen inclusief een huisstijlhandleiding waar derden mee aan de slag kunnen.

De huisstijl wordt gekenmerkt door het logo met pay-off in combinatie met de inkeping als grafisch element. Overige stijl- en grafisch elementen, nieuwe lettertypen en een nieuw kleurenpalet zijn ook kenmerkend.

Ik verbreedde de doelgroep. De pay-off ‘Mein Mobilheim’ bestond al, maar werd door Lacet nooit gebruikt in combinatie met het logo. Voor mensen die nog niet wisten wat Lacet doet, weten dat nu wel. Deze pay-off is geschreven in een handgeschreven font als contrast met het robuuste al bestaande logo. Het maakt het geheel in balans, laagdrempelig en persoonlijk.

De ronding van de bestaande ruit in het logo komt vaak terug in de huisstijl op verschillende manieren en in verschillende elementen. Vaak als een inkeping in headers, footers, kaders of in de fotografie. Door deze herhaling wordt herkenbaarheid gerealiseerd. Tevens wordt het een pijl wat kan wijzen naar belangrijke teksten.

De huisstijl wordt mede gekenmerkt door het gebruik van twee contrastrijke lettertypen: handgeschreven font en een strak maar vriendelijk font. In het nieuwe kleurenpalet zijn de kleuren beige, groen en magenta toegevoegd (naast het bestaande indigoblauw). Beige geeft de huisstijl een warme uitstraling, een menselijke uitstraling. Groen staat voor vakantie en natuur. Roze is een opvallende kleur en wordt ingezet om de aandacht te trekken.

De handgetekende penstreep is een belangrijke stijlelement. Deze penstrepen zijn imperfecte lijnen. Refererend naar imperfecte natuur en het maakt het geheel persoonlijk. De strepen worden ingezet om iets uit te lichten of letterlijk te onderstrepen.

Naast de restyling van deze huisstijl mocht ik ook een nieuw logo maken voor een nieuw showterrein: Casand. Casand is onderdeel van Lacet en daarom is deze geheel in de nieuwe stijl van de Lacet-Huisstijl ontworpen. Dit logo is letterlijk ingekleurd. Dit staat symbool voor de kant-en-klare chalets, waarbij het ontwerp en de inrichting geheel is bepaald door Casand zelf.

Resultaat

Een nieuwe passende huisstijl die aansluit bij het DNA van Lacet. Maar bovenal is Lacet zich bewust geworden wie ze zijn en waar het merk voor staat. Dit wordt uitgedragen in de drie locaties en overal geloven ze in de nieuwe identiteit.

“Ik ben erg blij met het eindresultaat. De vernieuwde huisstijl past ons als een pak op maat.”

– Martine Lacet
Hoofd communicatie

Deel dit project met een vriend, kennis of collega

Robbert de Groot Grafisch ontwerper

Ik vertel je graag meer over dit project!