Rijkswaterstaat + Robbert de Groot

Kunstpublicatie
A-Twintig

Branche
Kunst en cultuur

Communicatiemiddel
Publicatie (met losse insteekposters) bij tentoonstelling

Concept en grafisch ontwerp
Robbert de Groot i.s.m. Chris Bijdevaate

Beeldredactie
Robbert de Groot, Chris Bijdevaate, Roos Wijma en Linde Akkerman

Tekstredactie
Tanja Karreman

Introductie

Onbevangen en nieuwsgierige derde- en vierdejaars Autonome Beeldende Kunst studenten van de Willem de Kooning Academie onderzochten de snelweg A20 i.o.v. Rijkswaterstaat. Dat deden de jonge kunstenaars door er tijdelijk te kamperen en er eigen inzichten te ontwikkelen. Deze uitkomsten zijn voor de Rijkswaterstaat ontzettend belangrijk in relatie tot hun eigen ietwat beperkte visie op de snelweg. Tijd om deze eigen inzichten en kunstwerken samen te brengen in een publicatie.

Vraag

Ontwerp een publicatie van de nieuwe inzichten en kunstwerken. Zorg ervoor dat werknemers van Rijkswaterstaat (en andere mensen die zich bezig houden met de snelweg en zijn toekomst) geïnspireerd raken door deze andere kijk op de snelweg. Hoe kunnen deze inzichten het beste aangereikt worden?

grafisch ontwerp a20
ontwerp lay-out a20
publicatie 020
publicatie 020 ontwerp
Oplossing

Het boek als medium is een samengebundeld object tot één geheel. Het ligt vast en is niet inwisselbaar. Ik bedacht een manier om deze beperking (in dit geval) te tackelen door als vorm te werken met losse pagina’s. De publicatie omvat de nieuwe inzichten in de vorm van losse posters, waardoor iedere kunstenaar een eigen podium krijgt. De losse posters zijn bedoeld om te worden opgehangen in de kantoren van de Rijkswaterstaat, waardoor ze kunnen werken in een inspirerende omgeving en wat uiteindelijk kan leiden tot nieuwe inzichten.

In de publicatie is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de symbolische ‘heenweg’ en ‘terugweg’ (A-twintig RE en A-twintig LI). Dit wordt benadrukt in het ontwerp door de heen- en terugweg te binden in één (omdraai)publicatie. Op de ‘heenweg’ spelen vooroordelen over de snelweg een grote rol. Denk dan aan vooroordelen als vies, grauw, de werkende massa, alledaags, terloops, één pot nat en pretentieloos. Op de ‘terugweg’ spelen de nieuwe eigen inzichten de hoofdrol. Een voorbeeld van een nieuw inzicht is een inventarisatie wat er groeit en bloeit in de middenbermen en langs de snelweg. Het blijkt dat veel van deze planten eetbaar zijn of gebruikt kunnen worden in de thee.

De basis van de publicatie is gedrukt op grijzig papier, wat de snelweg symboliseert als alledaags, pretentieloos en één pot nat. In contrast koos ik voor de losse werken (met eigen inzichten) een enig glanzend papiersoort om het positiviteit mee te geven.

Resultaat

Een prikkelende publicatie die inspireert en aanzet tot actie. De publicatie is uiteindelijk door ons team verspreid in het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat. In 2011 opende de tentoonstelling Snelwegatelier in het Maasgebouw/De KUIP, Rotterdam. De publicatie was daar een onderdeel van.

“De nieuwe inzichten van de jonge kunstenaars zijn goed samengekomen in deze publicatie. De posters werken intern zeer inspirerend.”

– Wim Anemaat
Di. Techniek en infrastructuur, Rijkswaterstaat

Deel dit project met een vriend, kennis of collega

Robbert de Groot Grafisch ontwerper

Ik vertel je graag meer over dit project!