Gemeente Schiedam + Robbert de Groot

Visuele identiteit en campagne
Klushuizen Schiedam

Branche
Gemeenten en deelgemeenten

Communicatiemiddel(en)
Visuele identiteit, campagne, logo, brochure, buurtkrant, verschillende flyers, verschillende posters, zeildoek, facebook-uitingen, website

Introductie

De gemeente Schiedam heeft in 2015 blokken vervallen jaren-20 panden in de Gordon- en Kortlandstraat in Schiedam-West gekocht voor particulieren die bereid zijn de binnenkant van de woning grotendeels zelf op te knappen. Dit project heet Klushuizen Schiedam. De woningen zijn voorzien van een nieuwe fundering, opgeknapte voorgevel en opgeknapt dak. Het zware werk werd door een aannemer gedaan. De huizen zijn verkocht voor een spotprijs.

Vraag

Zorg voor een pakkende visuele identiteit, incl. een herkenbaar logo, die aansluit bij de doelgroep en ontwikkel daar een passende campagne bij om het project Klushuizen Schiedam kenbaar te maken.

ontwerp schiedam
grafisch schiedam
poster design
schiedam poster
schiedam boek ontwerp
layout schiedam
schiedam grafisch ontwerp boekboek schiedam vormgeving
quote schiedam boek
ontwerp boek
Oplossing

De vrijheid hebben om een klushuis naar eigen behoefte, smaak, budget en inrichting ‘af maken’ of zelf ‘in te vullen’ staat centraal in de identiteit en campagne. Daar komen veel vieze handen, klusvlekken en aantekeningen bij kijken, wat ik terug heb laten komen in de visuele identiteit. De identiteit is eerlijk en zegt waar het op staat. De realiteit wordt ingezet om de juiste doelgroep te verleiden. De kleuren zijn geen mengkleuren, maar bewust volle primaire basiskleuren. Net zoals een klushuis basis is (basis/casco opgeknapt). De identiteit is meteen herkenbaar, mede door de opvallende kleuren en de sterke contrasten. Met deze kleuren worden verschillende kleurencombinaties gemaakt in de uitingen. Dit staat symbool voor verschillende invullingen van de kopers. De tone of voice sluit aan op het totaalconcept: we zeggen waar het op staat.

Het logo is niet dichtgetimmerd, maar een set van drie logo’s met drie verschillende kleuren, die iedereen willekeurig kan gebruiken. Steeds anders dus, net als dat de eigen invulling van een koper steeds anders is. De laatste letters in het logo zijn bewust niet af waardoor de kijker de ruimte krijgt om zelf de woorden in te vullen of af te maken. Net zoals dat particuliere kopers dat kunnen met hun klushuis.

Laagdrempeligheid om de juiste doelgroep te bereiken wordt o.a. veroorzaakt door de onderkast typografie (geen hoofdletters) om jonge klussers te verleiden.

Er is ook flink ingezet op de communicatie met de omwonenden.

website ontwerp
facebook ontwerp
social media design
Resultaat

Een uitgesproken, herkenbare, opvallende en eerlijke identiteit, wat zowel vertelt waar het op staat als verleidend is en zich richt op de eigen invulling van de kopers van een jaren-20 klushuis. Potentiële kopers bleken zich verbonden te voelen met deze identiteit. De campagne was een succes, alle klushuizen zijn inmiddels verkocht.

“Fantastisch om te zien hoe nieuwsgierig Robbert is. Hij was erg benieuwd naar de buurt en naar Schiedam. Hij heeft een dag meegelopen door Schiedam en mensen gesproken. Ik vind het belangrijk en fijn dat hij Schiedam ook van binnenuit heeft leren kennen.”

– Annemarie Sour
Journalistieke producties, Schiedam
Deel dit project met een vriend, kennis of collega
Robbert de Groot Grafisch ontwerper

Ik vertel je graag meer over dit project!