Mijn aanpak

stap 1 – Kennismaking & analyse

Een goed eindresultaat begint met een degelijke kennismaking. Het liefst kom ik bij je langs om sfeer te proeven. Zo leer ik jou, het bedrijf en je klanten goed kennen. Ik luister naar je idee, vraag, ambitie of knelpunten. Ik kan je ook helpen bij het helder krijgen van wensen en doelen. Samen bepalen we doelstellingen en welke communicatiemiddelen daar goed bij passen. Komen we tot een plan waarbij fotografie nodig is, of tekst? Ik verzorg het voor je. Ik werk samen met freelance experts uit diverse disciplines.

stap 2 – Offerte, afspraken & planning

Nu zijn de contouren van de opdracht zichtbaar en kan ik een vrijblijvende offerte maken. Na een akkoord gaan we aan de slag met de planning en maken we goede afspraken over de randvoorwaarden (verwachtingen, budget, briefing, communicatie). We maken een tijdsplanning met wát wanneer klaar moet zijn en welke aanleverdeadlines daarbij horen. Zo zorg ik over en weer voor rust en duidelijkheid.

stap 3 – Wat-maakt-jou-uniek-sessie (bij huisstijlen)

Bij het ontwerpen van huisstijlen neem ik je vooraf mee op ontdekkingstocht. Een tocht om achter de kracht en het unieke karakter van jouw organisatie (of merk) te komen. Deze tocht noem ik de ‘wat-maakt-jou-uniek-sessie’. Ik haal je organisatie door de molen en leg je wortels bloot. Ik vraag je het hemd van het lijf waarbij ik niets voor lief neem. ‘Waar sta je voor?’ ‘Wat is je motivatie? ‘Wat bied je je doelgroep aan? Hoe beter ik dit begrijp, hoe beter je huisstijl wordt. Deze sessie is verhelderend voor mij maar ook voor jou.

stap 4 – Concept & creatie

Als ik weet wat de kern is, bedenk en definieer ik een krachtig kernconcept. Hierbij zet ik al mijn creativiteit, kennis, ervaring en kunde in. Dit concept -of idee- vormt de basis van het uiteindelijke ontwerp. Van hieruit heb ik een goed vertrekpunt voor een visueel onderzoek. Ik maak de vertalingsslag naar een ontwerp. Het concept en functie bepalen de vormgeving, niet de smaak.

stap 5 – Presentatie & selecteren

Ik maak één of meerdere ontwerpvoorstellen met verschillende invalshoeken, waaruit jij je favoriet kiest. Een ontwerpvoorstel kan variëren van een ruwe schets tot een niet van echt te onderscheiden eindproduct. Bij voorkeur plan ik graag een afspraak in zodat ik de voorstellen goed kan presenteren. Misschien ben je meteen tevreden. Misschien is je enthousiasme aangewakkerd, maar tegelijkertijd ook je kritisch oog geopend. Nog niet helemaal tevreden? Bedenk dan goed wat er aangepast moet worden: het uitgangspunt, de vormgeving als geheel of misschien een detail? Denk hier gerust even over na. Na goedkeuring van het voorstel werk ik het uit tot een definitief ontwerp tot je helemaal blij bent.

stap 6 – Ontwikkeling & productie

Helemaal tevreden? Dan maken we je keuze definitief. Het ontwerp wordt nu klaargemaakt voor lancering in toegepaste vorm. Als website, logo, brochure of boek bijvoorbeeld. Ik check en dubbelcheck. Het ontwerp gaat voor een laatste check nog een keer langs jou om eventuele fouten te spotten. Ik maak digitale ontwerp bestanden gereed zodat de uitvoerder precies weet wat er moet gebeuren. Ik begeleid het gehele proces van realisatie.

stap 7 – Lancering

We werken samen naar het grote moment: de oplevering! Het drukken van je boek, het lanceren van je campagne of het plaatsen van je banner. Hier doen we het allemaal voor. Het is belangrijk om samen even stil te staan bij dit feestelijke moment.

stap 8 – Eventuele evaluatie en doorontwikkeling

Wat is achteraf de respons van het publiek? Werkt het ontwerp? Kan het nog beter? Heeft het effect gehad? Deze vragen kunnen we behandelen in een evaluatie. Ik voel mij namelijk verantwoordelijk voor het resultaat. Heb je een nieuwe vraag? Dan onderzoek ik deze met net zo veel plezier als bij de kennismaking.

Heb ik je interesse gewekt? Meer werk zien?
Of  een kop koffie drinken? Neem contact op.