Waarom en hoe?
Meer dan een mooi-maker

Ik ben een creatieve, onderzoekende en empathische doordenker. In nauwe samenwerking met jou maak ik functioneel werk dat gericht is op interactie. Ik maak dan ook werk met diepgang, waar een kloppend verhaal achter zit. Natuurlijk moet een ontwerp er ook goed uitzien, maar ontwerpen is uiteindelijk een middel om contact te maken met je doelgroep. Ik wil écht helpen.

Mijn fundamentele principes >
Aanpak

Ik ben heel benieuwd naar jouw wereld en die van je doelgroep. Ik vraag, analyseer en ontdek. Wie ben je? Wat wil je bereiken? Is dit de juiste manier? Hoe beter ik je wereld begrijp, hoe beter het ontwerp. Samen stellen we doelen en leggen we je verhaal bloot.

Op basis van je verhaal bedenk ik een sterk concept als fundament. Maar daarna maak ik het snel visueel. Het idee en de functie drijven de vormgeving, niet de smaak. Over elke ontwerpbeslissing wordt nagedacht en toets ik aan de gestelde doelen. Uiteindelijk levert dat passend en effectief werk op dat aankomt bij de juiste mensen.

Mijn werkwijze >
Wat?
Diensten

Ik hou mij bezig met branding & rebranding en ontwikkel visuele identiteiten, complete huisstijlen, logo’s, boeken, campagnes, acties, websites, magazines, brochures, flyers, infographics, advertenties, trouw- en geboortekaarten, signing, jaarverslagen etc.

Naast ontwerper stel ik mezelf ook op als merkdenker, redacteur en regisseur van communicatie én als procesbegeleider.

Branding

Branding is een gewenst beeld overbrengen dat aansluit op de identiteit van een bedrijf (oftewel een merk). Die identiteit is leidend voor alle communicatiemiddelen - van website tot brochure. Want je merk gaat pas leven bij je doelgroepen door merkconsistentie. Cruciaal bij huisstijlen en visuele identiteiten!

Het begint met weten wie je bent. Want juist in je verhaal, je visie, je ambitie, je kennis en energie: dáárin zit je onderscheidend vermogen. Ik organiseer een ‘wat-is-je-verhaal-sessie’, een interview om samen snel achter de essentie te komen. Jouw verhaal vertaal ik door naar communicatiemiddelen en content. Vanuit je merkidentiteit, zorg ik ervoor dat je merk op haar eigen, sterke wijze communiceert.

Advies communicatiemiddelen

Mijn ontwerpoplossingen kunnen verschillende vormen aannemen. Ik zie het als mijn taak om je vraag en beoogde doelen kritisch te analyseren en advies te geven over de best passende communicatiemiddelen. Want is een nieuwe huisstijl wel écht de juiste oplossing? Soms kan een huisstijl beter een campagne zijn, of een boek. Of een combinatie.

Werkkamer Robbert de Groot grafisch vormgeverWerkkamer Robbert de Groot grafisch vormgeverWerkkamer Robbert de Groot grafisch vormgever
Wie?

Robbert de Groot (1988), aangenaam! Al 15 jaar grafisch ontwerper in verschillende vormen: MBO-student, HBO-student, stagiair, zelfstandig ontwerper, senior grafisch ontwerper bij een ontwerp/branding-bureau en freelancer.

Tijdens mijn studies en stages leerde ik van de meesters in het vak. Gedreven door de positieve impact van design wilde ik direct na mijn HBO-opleiding Grafisch Ontwerpen (aan de prestigieuze Rotterdamse Willem de Kooning Academie) organisaties vooruit helpen.

Vol passie en ambitie startte ik in 2013 als parttime zelfstandig grafisch ontwerper in designstad Rotterdam. Hiernaast werkte ik voor verschillende ontwerpbureaus, zowel in loondienst als op freelance basis. Inmiddels ben ik gevestigd in Dordrecht, heb ik een team achter mij staan en werk ik fulltime voor ambitieuze opdrachtgevers uit heel het land.

Freelance ontwerper

Ook als freelance grafisch ontwerper kan ik je vooruit helpen en je team tijdelijk versterken. Zowel bij ontwerp- of communicatiebureaus als intern bij andersoortige bedrijven. Zowel op locatie als vanuit mijn eigen praktijk.

De toegevoegde waarde van visuele communicatie

Ik geloof in de kracht van goede visuele communicatie. Ontwerpen als effectief middel om je doelgroep te verrassen, beïnvloeden, activeren en verbinden. Een goed ontwerp wordt niet bepaald door smaak of esthetische voorkeur. Een goed ontwerp lost jouw communicatievraagstuk passend op, behaalt gestelde communicatiedoelen en zorgt uiteindelijk voor groei van je organisatie.

Ambitieus en durf je nét even anders te zijn? Ik hoor graag van je.