Klant
Blokland Non Ferro
Opdrachtgever
Fourdesign
Diensten
Identity design, branding, brand identity design, concept, grafisch ontwerp en communicatieadvies
Communicatiemiddelen
Basis visuele identiteit met logo
Blokland Non Ferro produceert en levert hoogwaardige koeling- en voortstuwingssystemen voor diverse commerciële schepen, pleziervaartuigen en industriële toepassingen wereldwijd. Het is in de basis een innovatieve machinefabriek waar ze ouderwets vakmanschap combineren met de nieuwste technologieën om toonaangevende producten te maken. Blokland staat wereldwijd hoog aangeschreven en is een autoriteit binnen hun vakgebied. Helaas kwam dit visueel en qua positionering totaal niet naar voren in hun vorige branding. Het was saai, zakelijk en behouden. Ik werd ingeschakeld door communicatiebureau Fourdesign om hier verandering in te brengen en dit vraagstuk passend op te lossen.
Fourdesign: ‘Ontwerp en bedenk een basis visuele identiteit (met logo) aansluitend bij de merkidentiteit, positionering en groei. Passend bij het innovatieve en toonaangevende Blokland’. Zodat wij hier vervolgens verder op kunnen voortborduren en toepassen in diverse communicatiemiddelen.
Fourdesign ondersteunde Blokland met het op tafel krijgen van hun merkessentie: ‘Keep moving forward’. Dit was direct mijn uitgangspunt van het achterliggende idee en mijn verschillende concept-/ontwerpvoorstellen. De voorstellen weerspiegelen ‘vooruitgang’ en positioneren Blokland als een toonaangevend bedrijf wat zelf altijd in beweging is en vooruit wilt. Vooruitgang, meebewegen en innoveren. Dat is het idee en waar Blokland voor staat.
Tevens zorgt Blokland er letterlijk voor dat schepen en jachten vooruit kunnen door hun voortstuwingssystemen. De voorwaartse pijl (o.a. subtiel en creatief verwerkt in de letter ‘k’) staat hier symbool voor. Het vertelt je waar je heen moet en staat hierdoor ook symbool voor ‘de leiding nemen in de markt’. Die pijl vind je overal in terug: in het logo, de website, visitekaartje, bedrijfskleding etc. Het biedt veel mogelijkheden en wordt ingezet als een herkenbaar, krachtig en functioneel grafisch element. Het geeft de huisstijl een eigen karakter. Het gekozen lettertype bevat hard afgebroken vormen wat het een technisch en stoer maritiem gevoel geeft. Het lettertype fungeert tevens als een herkenbaar brandingelement en belangrijke identiteitsdrager.
Een opmerkelijke, herkenbare en onderscheidende visuele identiteit dat blijft hangen. Het positioneert Blokland als een toonaangevend en modern maritiem bedrijf. Mijn aandeel was het ontwerp van een basis visuele identiteit waar communicatiebureau Fourdesign gemakkelijk op kon voortborduren en toepassen in diverse huisstijldragers zoals de website, bedrijfsbus, helm, visitekaartjes etc.
Bekijk de live website: www.bloklandnonferro.nl
(realisatie door Fourdesign)