Klant
Alliantie West-Kruiskade, Gemeente Rotterdam
Opdrachtgever
Annemarie Sour – onderzoeksjournalistiek
Communicatiemiddel
Boek
Diensten
Grafisch ontwerp, boekontwerp, concept, advies, fotoredactie, fotobeleid en productiebegeleiding
Samenwerkingen
Initiatief, interviews en teksten: Annemarie Sour (voorwoord door Burgemeester Ahmed Aboutaleb)
Fotografie: Ricky Doornbos en Eelco Roelsma
Winkelstraat de West-Kruiskade in Rotterdam-Centrum was in het verleden het toneel van drugshandel, in donkere hoekjes werd prostitutie bedreven en ’s avonds waren hangjongeren de baas. De gemeente Rotterdam besloot in 2009 de problemen samen aan te pakken in de Alliantie West-Kruiskade. Inmiddels bloeit de straat weer langzaam, maar zeker, op. Tegenwoordig zit de straat vol met internationale eettentjes en toko’s. Het aanbod is afkomstig uit alle windstreken en nergens in Rotterdam is de culturele melting pot zo direct voelbaar als hier. Hoog tijd om dit te delen d.m.v. een boek zodat iedereen hier van kan genieten.
Hoe kunnen we d.m.v. een boek de West-Kruiskade weer positief op de Rotterdamse kaart zetten aan de hand van de positieve ontwikkelingen in de straat?
Waar sta je voor? Waarom doe je wat je doet? Ik hielp de Alliantie West-Kruiskade met het aanscherpen van de vraag en waar het boek over moest gaan. Om bezoekers te verleiden om op ontdekkingstocht te gaan ontwierp ik een straatgids. Het verhaal van de gids begint met het slechte imago wat de West-Kruiskade had. Het toont in eerste instantie de twijfel van mensen om de straat binnen te stappen vanuit het drukke Kruisplein (voor het Centraal Station). Wanneer deze stap éénmaal genomen is en de straat aan het verkennen is, wordt men positief verrast door een vrolijke ons-kent-ons-straatcultuur. Vervolgens worden diverse unieke plekken aangedaan zoals De Lange Muur, waar kwal op het menu staat en Bharat Lachmansingh, waar klanten komen voor bijzondere geneeskrachtige kruiden.
Het vergt misschien wat moed om een vaag uitziende toko binnen te stappen, maar nieuwsgierigheid en lef worden beloond. Deze drempel heb ik vertaald in een fysieke handeling waarbij het boek dwars gehouden moet worden om de fotografie van de ondernemers goed te kunnen zien. Na deze handeling wordt je beloond met een diepte interview van de onderneming. Er gaat een nieuwe wereld open. De paginanummering is minimaal en staat op zijn kop om de lezer bewust te laten verdwalen door het gebied. De uitgesproken kleur roze geeft het frisheid mee, maakt het hip en vooruitstrevend. De cover is voorzien van een glanslaminaat wat de publicatie een echte ‘gids’ maakt.
Een fris, handzaam en onconventioneel boekontwerp (straatgids) waar de positieve ervaringen en belevingen van de straat worden weerspiegelt door middel van het ontwerp, foto’s en interviews. Het boek maakt nieuwsgierig en zet aan om de straat af te struinen.
Er zijn 1500 exemplaren gedrukt. Het eerste exemplaar is ontvangen door de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus, tijdens een feestelijke boekpresentatie. Vervolgens was het boek te koop bij alle Rotterdamse boekwinkels.