Opdrachtgever
INZET078!, Dordrecht
Diensten
Concept en uitgangspunt, campaign identity design, grafisch ontwerp, illustratie en productiebegeleiding
Communicatiemiddelen
Outdoor postercampagne, posterserie, campagnebeelden, social media visuals
Samenwerkingen
Fotografie: Frank Bogers
INZET078! is hét centrum voor vrijwillige inzet. Ze inspireren, geven informatie, advies en ondersteuning aan vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in Dordrecht. Mens en organisatie in hun kracht zetten is hun doel, gericht op een perfecte match.
Ieder jaar weer zet INZET078! vrijwilligers in het zonnetje tijdens Nationale Vrijwilligersdag. Deze keer d.m.v. een outdoor posterserie van 5 affiches die ook een wervende en inspirerende functie hebben.
Vrijwilligerswerk doen is erg waardevol werk in Dordrecht en is meer dan alleen thee schenken en herfstbladeren harken. Om de Dordtse vrijwilligers te bedanken en onze waardering uit te spreken zetten we deze diverse groep mensen graag in het zonnetje tijdens Nationale Vrijwilligersdag. Aan mij de taak om ze ook écht goed in het zonnetje te zetten in de bestaande huisstijl van INZET078!.
Je zou kunnen zeggen dat Dordtse vrijwilligers superhelden zijn. En dan bedoel ik geen helden op sokken. Ze zetten nieuwe stappen, creëren nieuwe ervaringen, durven zich verder te ontwikkelen, dragen bij aan de maatschappij en helpen anderen. Dit gaat echt verder dan alleen maar koffie schenken of herfstbladeren harken. Ik bedacht dan ook het superhelden-thema als hét uitgangspunt van de campagneserie.
Vrijwilligers (en vrijwilligerswerk) zijn er in allerlei soorten en maten. We kiezen er dan ook bewust voor om een diverse groep vrijwilligers, van diverse organisaties uit de stad, te portretteren en in beeld te brengen. Zo geven we de vrijwilligers letterlijk een gezicht in de campagne. In de fotografie van het ontwerp staan de vrijwiligers letterlijk centraal en voorop. Binnen de bestaande huisstijl wordt altijd – als een soort watermerk – een set van verfstreekachtige illustraties gehanteerd. Door deze keer eens spontaan óver de fotografie te ‘tekenen’ (in dezelfde stijl als de bestaande set illustraties) krijgen de posters ineens een geheel nieuwe lading. Denk hierbij aan superheldenmaskers, een cape etc.
De Dordtse vrijwilligers worden door deze campagne goed in het zonnetje gezet én potentiële vrijwilligers worden geïnspireerd om ook een superheld te worden, nieuwe stappen te zetten, bij te dragen, zich te ontwikkelen en anderen te inspireren. Het zet vrijwilligerswerk op de kaart en heeft dus ook een wervende functie.