Klant
Poppodium Bibelot Dordrecht
Opdrachtgever
Rocketboys
Diensten
Boekontwerp, grafisch ontwerp, fotoredactie, advies en productiebegeleiding
Communicatiemiddel
Beleidsplan in de vorm van een boek/brochure met sleeve als een platenhoes
Samenwerkingen
I.s.m. en i.o.v. Rocketboys
Teksten: Fay Huigen (Fraas+Faam)
Al meer dan 50 jaar is Bibelot hét poppodium van de regio Dordrecht. Ze zijn beeldbepalend voor Dordrecht en niet weg te denken uit het leven van vele inwoners. Met inspirerende livemuziek zorgen ze voor onvergetelijke momenten.
Bibelot: ‘Ontwerp ons beleidsplan 2020-2024 in de Bibelot huisstijl. Laat naast onze koers zien dat we trots zijn, want het gaat goed met Bibelot’. Ik werd ingeschakeld door communicatiebureau Rocketboys om dit vraagstuk passend op te lossen.
Waar staan jullie voor? Wat is het doel? Door goed door te vragen werd de oorspronkelijke vraag aangescherpt en kwam naar boven wat voor uitstraling passend zou zijn voor het beleidsplan. Wat blijkt? Het mocht ‘schuren’ en ongewoon zijn.
Ik kwam op het idee om het Bibelot logo uit te vergroten op het omslag, zodat het niet direct zichtbaar is van wie het beleidsplan afkomstig is wanneer de Gemeente Dordrecht het in handen krijgt. Dat prikkelt en roept vragen op. De letter ‘O’ van het logo bevat een gat. Dit gat stelt letterlijk een doorkijk naar de toekomst voor. Het gaat tenslotte vooral om een toekomstgericht beleidsplan tot 2024. In het gat is alleen ‘2024’ te zien in combinatie met een fragment van een foto. Het omslag wekt nieuwsgierigheid en zorgt voor een verrassingseffect wanneer men het boek opent. Eenmaal het boek opengeslagen wordt men beloond met een allesomvattende foto die Bibelot representeert. En daar komt ook ‘2020’ tevoorschijn. Pas dan is duidelijk dat het over een beleidsplan gaa van 2020 tot 2024.
Het boek gaat door het omslag heel erg over de fysieke ervaring. Een mooi onderscheidend element. Want ook bij Bibelot gaat het over muziekervaring en beleving.
Om het verrassingseffect te vergroten heeft Ulfert Molenhuis van Rocketboys een extra omslag bedacht in de vorm van een platenhoes. In de hoes worden alle highlights nog eens beknopt weergegegeven in de vorm van een los en rond insteekblad. Door deze extra ‘lagen’ is het totale plan meer dan alleen een boek geworden.
Een bijzonder en onconventioneel beleidsplan dat de aandacht grijpt, onderscheidend is in vorm en afwerking. Het wekt nieuwsgierigheid op bij de lezer (Gemeente Dordrecht) en zet aan tot lezen. Beleving en ervaring worden er weerspiegelt. Het zegt qua gevoel waar Bibelot voor staat. Dit plan zal niet snel onder op de stapel belanden. Maar bovenal; de positie van Bibelot is verstevigd binnen de gemeente Dordrecht.