Opdrachtgever
SOC (Samen Ontwikkelen door Cultuur)
Diensten
Branding, merkidentiteit, waardenbepaling, identity design, logo ontwerp, concept, print design, UI design, UX design, motion design, signing, art direction, communicatieadvies
Communicatiemiddelen
Nieuwe merknaam, tone of voice, visuele identiteit met logo, website, pay-off, animatie, kantoor signing, briefpapier, envelop, mappen, brochures, roll up-banners, tote bags, social media visuals, buttons, stickers, pennen, postkaarten.
Samenwerkingen
Merknaam en pay-off: Floor Boogaart
Techniek logo animatie: Fabian Hahne
Techniek website: Manifesta
SOC staat voor Samen Ontwikkelen door Cultuur (voorheen: Servicebureau Onderwijs & Cultuur) en verbindt cultuur met mensen in Dordrecht omstreken. Omdat ze overtuigd zijn van de positieve impact van cultuur op de persoonlijke ontwikkeling van jong en oud. Vanuit deze missie en drive richten ze zich direct op iedereen die invloed heeft op het cultuurbeleid binnen het onderwijs, gemeenten, woonzorgcentra en natuurlijk sociaal-maatschappelijke en culturele organisaties. Denk aan terugkerende onderwijsprojecten, inspirerende netwerkbijeenkomsten of culturele activiteiten.
Hun communicatie sloot op diverse niveaus niet meer aan bij wie ze zijn, waar ze voor staan en wat ze doen: van de organisatienaam tot een flyer. Aan mij de taak om daar verandering in te brengen.
SOC neerzetten als een nieuw bevlogen merk. Zowel het innerlijk als het uiterlijk. Van de grote lijnen tot de uitwerking in de kleinste details. Want de communicatie (intern en extern) sloot niet meer aan bij wie ze zijn, waar ze voor staan, waar ze in geloven en wat ze doen. Aan mij de vraag om het nieuwe merk SOC van de grond af op te bouwen.
In merksessies met het team hielp ik SOC o.a. de merkpersoonlijkheid en hun waarden boven water te krijgen. Zo kwamen we achter de merkessentie, de ideale basis om aan de slag te gaan met doordachte (visuele) communicatie en om door te kunnen dringen tot de kern. Hieruit vloeide een passende nieuwe merknaam, een pay-off en een nieuwe visuele identiteit met logo(s) voort.
Idee en uitgangspunt
Het kernidee: nooit stilstaan in je ontwikkeling, continu in beweging blijven en flexibel meebewegen vanuit de vraag van de klant.
Het nieuwe logo is daarom nooit definitief en altijd in beweging. Het is energiek, dynamisch, verrassend en symboliseert ‘flexibel meebewegen’ en ‘ontwikkeling/transformatie’. De dynamiek en vervormingen van de letters verwijzen o.a. naar ontwikkeling. Zoals mensen in potentie altijd kunnen doorontwikkelen en transformeren op vele manieren. Dit prikkelt de doelgroep om de potentie van de eindgebruiker te ontgrendelen. Ze worden uitgedaagd zich voor te stellen wat er gebeurt met het potentieel als ze voor cultuur kiezen. Het is een vraag waar ze geen direct antwoord op kunnen krijgen. Juist dit maakt nieuwsgierig, wekt urgentie op en spoort ze aan. Het verwijst ook naar de flexibiliteit van SOC. Ze werken vanuit de vraag van de klant, en geen vraag is hun te gek. Ze kunnen zich moeiteloos aanpassen. Ongeacht de doelgroep, het medium of discipline.
Het logo vervormd continu op vele manieren. Het zorgt voor het vermoeden dat er oneindig veel verrassende varianten mogelijk zijn. Net zoals cultuur ook divers en verrassend is. En net zoals SOC flexibel kan meebewegen aan de hand van de vraag. Naast een animatie gebruiken we 6 ‘stills’ als basis logo’s.
Altijd anders en toch herkenbaar
Ook de kleuren zijn nooit definitief. Er is geen vast kleurenpalet, bewust om te verrassen. De kleuren gaan steeds weer een nieuwe match aan met elkaar in elk communicatiemiddel. Net zoals SOC steeds opzoek is naar het maken van nieuwe matches. Het lettertype biedt tegenwicht en zorgt voor vastigheid en herkenbaarheid. Het vormt een belangrijke identiteitsdrager.
Een unieke, eigenwijze, energieke, uitgesproken, verrassende en dynamische visuele identiteit, toegepast in vele uitingen: van website tot sticker. Van nieuwe merknaam tot flyer. Hiermee kan SOC hun eigen verhaal vertellen. Ze kunnen zich ermee onderscheiden en opvallen in de massa. Geen dichtgetimmerd, ‘definitief’ of statische stijl. Maar bewust een dynamisch karakter, passend bij SOC en cultuur. Bovenal heeft SOC inzicht gekregen in hun eigen organisatie. Ze weten waar ze in geloven, waar ze voor staan en gaan. Een fundament en leidraad voor (verbale) communicatie, gedrag en visuele communicatiemiddelen. SOC is een merk geworden waarin mensen zich kunnen herkennen en aan willen verbinden.
Website
Studio Robbert de Groot+ blijft continu betrokken bij het onderhoud en de doorontwikkeling van de website: we kijken regelmatig welke conversie optimalisaties gewenst zijn en geven advies rondom SEO optimalisatie.
Bekijk de websites live: www.SOC.nl