Opdrachtgever
Gemeente Schiedam
Diensten
Campaign identity design, concept en advies, grafisch ontwerp, UI design en productiebegeleiding
Communicatiemiddelen
Visuele identiteit met logo, campagne, postercampagne, brochures, buurtkrant, diverse flyers, diverse posters, zeildoek, Facebook campagne, buttons, visitekaartje, website ontwerp
Samenwerkingen
Teksten en initiatief: Annemarie Sour
Fotografie: Annet Delfgaauw
Webontwikkeling: Ron Verwijden
De gemeente Schiedam heeft blokken vervallen jaren-20 panden in de Gordon- en Kortlandstraat in Schiedam-West gekocht om voor een spotprijs te verkopen aan particulieren die bereid zijn de binnenkant van de woning grotendeels zelf op te knappen. Kortom: Klushuizen Schiedam. Alles draait om het behoud van deze prachtige oude woningen. De woningen worden voorzien van een nieuwe fundering, opgeknapte voorgevel en opgeknapt dak. De rest mag naar eigen idee worden opgeknapt door de particulieren.
Zorg voor een pakkende visuele identiteit, incl. een herkenbaar logo, dat aansluit bij de doelgroep en ontwikkel daar een passende campagne bij om het project Klushuizen Schiedam kenbaar te maken.
De vrijheid hebben om een klushuis naar eigen behoefte, smaak, budget en inrichting ‘af maken’ of zelf ‘in te vullen’ staat centraal in de identiteit en campagne. Daar komen veel vieze handen, klusvlekken en aantekeningen bij kijken. Dit heb ik dan ook bewust overal terug laten komen in de visuele stijl als belangrijk branding-element. De identiteit is eerlijk en zegt waar het op staat en wordt ingezet om de juiste doelgroep aan te spreken. De kleuren zijn geen mengkleuren, maar bewust volle primaire basiskleuren. Net zoals een klushuis basis is (basis/casco opgeknapt). Deze kleuren zijn opvallend en passen bij klussen. Laagdrempeligheid om de doelgroep te bereiken wordt mede veroorzaakt door de onderkast typografie (geen hoofdletters) om jonge klussers te verleiden.
De laatste letters in het logo zijn bewust niet af waardoor de kijker de ruimte krijgt om zelf de woorden in te vullen of af te maken. Net zoals dat particuliere kopers dat kunnen met hun klushuis.
We hebben ook flink ingezet op de communicatie met de omwonenden. Denk bijvoorbeeld aan diverse bijeenkomsten en aan het ontwikkelen van informerende buurtkranten.
Een uitgesproken, herkenbare, opvallende en eerlijke identiteit, wat zowel vertelt waar het op staat als verleidend is en zich richt op de eigen invulling van de kopers van een jaren-20 klushuis. Veel potentiële kopers bleken zich verbonden te voelen met deze identiteit. De campagne was een groot succes, er was veel interesse en alle klushuizen zijn inmiddels verkocht.