Opdrachtgever
Burenraad DuPont/Chemours
Diensten
Concept, branding, brand identity, grafisch ontwerp, UX en UI design, advies
Communicatiemiddelen
Visuele identiteit met logo, website, social media visuals, krantenadvertenties, flyers
Samenwerkingen
Webontwikkeling: Webmaker Pieter
Foto’s: Jeffrey Groeneweg
Teksten: Diana Henneken
De chemiebedrijven DuPont en Chemours in Dordrecht maken Teflon. Bij de productie hiervan worden stoffen gebruikt waar zorgen over ontstaan in de samenleving rondom onze gezondheid en ons milieu. De enorme fabrieken zijn gevestigd op een drukke locatie met behalve bedrijven, ook veel woningen in de omgeving. Dit betekent dat er veel ‘buren’ zijn van de bedrijven: direct in de wijk, maar ook in de omliggende gemeenten.
En daar komt de Burenraad DuPont/Chemours om de hoek kijken als dé verbinder van de omwonenden en de bedrijven. De Burenraad is een onafhankelijke club bestaande uit omwonenden van de fabrieken van DuPont en Chemours in Dordrecht. Het doel van de Burenraad is het creëren van wederzijds begrip en een vertrouwensband. Dit doen de leden door te signaleren en vooral veel te communiceren. Met de buren, bedrijven, organisaties en overheden.
Ontwerp een nieuwe visuele identiteit met logo wat ons beter op de kaart zet in Dordrecht en omgeving. En ontwikkel vervolgens onze nieuwe website waarin de nieuwe visuele identiteit wordt toegepast.
De nieuwe visuele identiteit bestaat uit het logo, beeldmerk, typografie-aanpak, kleurenpalet en leitmotiv. Het positioneert de Burenraad als dé verbinder van de omwonenden met de bedrijven. Het logo visualiseert het bij elkaar komen van de directe omgeving (omwonenden uit Sliedrecht, Papendrecht en Dordrecht) en de chemiefabrieken. Dit wordt letterlijk benadrukt op de kruising van drie buren Papendrecht, Sliedrecht en Dordrecht, net boven DuPont/Chemours. De stip staat voor DuPont/Chemours. De bij elkaar gekomen omgeving en bedrijven vormen samen het krachtige ‘B’ -beeldmerk van ‘Burenraad’. Dit beeldmerk zorgt voor een herkenbaar eigen gezicht.
Het frisse, positieve en bewust contrastrijke kleurenpalet is recht voor zijn raap en komt eerlijk over. Het werkt uitnodigend en maakt het laagdrempelig. Het palet bestaat uit 3 basiskleuren die symbool staan voor de omwonenden, de bedrijven en de Burenraad zelf. Deze kleur roze (omwonenden) en geel (de bedrijven) zijn bewust 2 uiterste kleuren in de kleurencirkel. Net zoals dat de bedrijven en omwonenden in de praktijk ver van elkaar afstaan. Maar samen vormen ze één harmonieus kleurenpalet. Deze kleuren worden ondersteund door hun eigen transparante tinten. Dit verwijst letterlijk naar ‘transparantie’ bieden en openheid geven. Deze zachte tinten maken het vriendelijk en menselijk. De heldere en uiterste frisse kleuren stralen positiviteit uit. De donkere kleur blauw (burenraad) wekt vertrouwen en brengt het frisse kleurenpalet in zijn geheel in balans. Het gebruikte lettertype bevat vriendelijke rondingen wat het logo en stijl toegankelijk maakt voor iedereen. Het lettertype wordt gebruikt in de koppen en leesteksten en wordt ingezet als belangrijke identiteits-drager.
Website
De nieuwe website is gericht op informeren, transparantie bieden en omwonenden en de verdere omgeving betrekken. Een digitaal platform voor iedereen uit de buurt. Mensen kunnen er reageren op berichten, meepraten, ideeën droppen, hun vragen stellen, behaalde resultaten bekijken, inzicht krijgen in diverse afwijkende perspectieven/meningen van mensen door het lezen van verhalen en meer.
Een laagdrempelige, frisse, aansprekende en eerlijk overkomende visuele identiteit dat de Burenraad DuPont/Chemours positioneert als dé verbinder van de omgeving en chemiebedrijven. De nieuwe website is hét digitale platform geworden waar iedereen uit de omgeving zich welkom kan voelen. En we blijven continu betrokken bij het onderhoud van de website: we kijken regelmatig welke conversie optimalisaties gewenst zijn en geven advies rondom SEO optimalisatie.
Bekijk de live website: www.burenraad.nl