Opdrachtgever
Lacet Niederrhein & Lacet Stacaravans en Chalets (DE & NL)
Communicatiemiddelen
Visuele identiteit, website ontwerp, magazine, diverse brochures, diverse flyers, visitekaartjes, presentatiemapje, posters, vlaggen, raambestickering, stickers, auto ontwerp, prijskaarten, social media templates, banners, huisstijlhandleiding en meer.
Diensten
Wat-maakt-jou-uniek-sessie, Waardenbepaling, merkidentiteit, rebranding, branding, brand identity, grafisch ontwerp, concept, huisstijlbewaking, UI design
Samenwerkingen
Techniek website: Jan Hoffman
Lacet is al 25 jaar hét adres voor nieuwe, gebruikte en op maat gemaakte stacaravans en chalets in Duitsland en Nederland. Lacet was al een sterk merk maar had het gevoel dat er meer uit het merk gehaald kon worden en wilde zich meer onderscheiden. Ik verzorgde de complete rebranding: van de merkpersoonlijkheid tot aan de uitwerking in alle communicatiemiddelen.
Herontwikkel de bestaande huisstijl rondom het huidige logo en zorg ervoor dat we ons onderscheiden van de concurrentie. Hoe kunnen we dat doen?
Pas het resultaat vervolgens toe in al onze diverse huisstijldragers.
In een ‘Wat-maakt-jou-uniek-sessie’ met de organisatie hielp ik Lacet de merkpersoonlijkheid op tafel te krijgen en kwamen we er achter waar het bedrijf voor staat. Ik adviseerde Lacet zich minder te richten op het aanbod van chalets maar juist het bedrijfskarakter en vakantiegevoel te benadrukken in de visuele communicatie. Familiegevoel, menselijkheid, laagdrempeligheid, vakantiegevoel, natuur en kwaliteit staan hoog in het vaandel. Op basis van die focus ontwikkelde ik een nieuwe krachtige stijl die aansluit bij het DNA van Lacet: herkenbare beelden- en vormentaal, nieuwe lettertypen, een nieuw kleurenpalet en passende tone-of-voice.
De visuele identiteit wordt vooral gekenmerkt door de inkeping – afkomstig uit de ruit van het al bestaande logo – als belangrijk grafisch element. Deze inkeping (of ronding) komt overal terug in de visuele identiteit op verschillende manieren en in verschillende elementen. Vaak als een inkeping in headers, footers, kaders of in de fotografie. Door deze herhaling wordt herkenbaarheid gerealiseerd, het fungeert als belangrijk branding-element. Tevens wordt het een pijl wat kan wijzen naar belangrijke teksten.
De huisstijl wordt ook gekenmerkt door het gebruik van twee contrastrijke lettertypen: handgeschreven font en een strak maar vriendelijk font. In het nieuwe kleurenpalet zijn de kleuren beige, groen en magenta toegevoegd (naast het bestaande indigoblauw). Beige geeft de huisstijl een warme, rustgevende en aardse uitstraling. Groen staat voor vakantie en natuur. Roze maakt het fris en is een opvallende kleur, het wordt veelal ingezet om de aandacht te grijpen.
De handgetekende penstreep is een belangrijk stijlelement. Deze penstrepen zijn imperfecte lijnen, refererend naar de imperfecte natuur en het maakt het geheel persoonlijk. De strepen worden ingezet om iets uit te lichten door letterlijk iets te onderstrepen.
Een complete, herkenbare en sterke visuele identitei dat aansluit bij het DNA van Lacet. Deze nieuwe identiteit vertaalde ik in een compleet pakket van communicatiemiddelen (huisstijl) inclusief een huisstijlhandleiding.
Maar bovenal is Lacet zich bewust geworden wie ze zijn en waar het merk voor staat. Dit wordt uitgedragen in de drie locaties en overal geloven ze in de nieuwe identiteit. Ook de reacties van het publiek zijn positief: verfrissend, duidelijk herkenbaar en professioneel zijn veel gehoorde termen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe website.
Bekijk de websites live: www.lacet-niederrhein.de en www.lacet-niederrhein.nl